Effectmonitor

weten wat werkt. slimme keuzes maken. niets verspillen.

  • Weet of jullie project/aanpak/vernieuwing écht het beoogde effect heeft op je doelgroep
  • Vergelijk de ervaring van jongeren met de mening van docenten
  • En….bespaar tijd door zo sneller tot de kern te komen tijdens overleg

In het kort

Jullie hebben dus ontwikkelplannen gemaakt en inmiddels zijn een deel van de acties uitgevoerd? Met de effectmonitor van Mens in Onderwijs houdt je vervolgens eenvoudig in de gaten wat het échte effect is op je doelgroep. Daar is het jullie tenslotte om te doen.

De effectmonitor helpt daarbij ook om te objectiveren. Je komt met elkaar los van aannames zoals “volgens mij zit het wel goed” of “mijn gevoel zegt me dat leerlingen vooral behoefte hebben aan XYZ”.

Dit zorgt ervoor dat jullie bewuster met jullie energie omgaan. Een uur kun je namelijk maar 1 keer uitgeven. Spendeer het vooral aan wat effect heeft. Kortom; minder stress, meer focus, rust en energie.

Voorbeelden

Jullie hebben alle docenten getraind in het voeren van betere coachgesprekken. Belangrijk wordt dan natuurlijk of de gesprekken ook echt anders verlopen in de praktijk. Daarom geven leerlingen én docenten na een aantal weken in de effectmonitor hun ervaring aan. En die twee beelden kunnen we goed vergelijken om keuzes te maken voor nieuwe vervolgstappen.

Ander voorbeeld? Jullie hebben specifieke acties ondernomen om de werkdruk te verlagen. En hebben die acties effect? Waar wel? Waar niet? Waar is nog winst te behalen? Oftewel, acties zijn interessant, maar effect is waar het om draait.

Beoogde resultaten

  • Jullie beschikken over jullie eigen borgingmonitor op maat
  • Als team zijn jullie gerichter bezig met effect van jullie handelingen
  • Jullie nemen beter onderbouwde beslissingen
  • Jullie zijn in staat om zelf met de borgingmonitor te werken
  • Jullie ronden met minder moeite de CHECK-fase van jullie PDCA-cyclus af
  • Jullie gaan zuiniger om met elkaars tijd

Voor wie

  • Leidinggevenden, ondersteuners en docenten in het PO, SO, VO, MBO, HBO
  • Je hebt geen specifieke voorkennis nodig

Voorbeeld monitor studentbegeleiding

Kenmerken

Hoe gaan we te werk?

Intake:

  • We overleggen kort met elkaar wat jullie behoeften en wensen zijn: Welke voortgang willen jullie precies volgen? Zijn het de effecten van een bepaald project of vernieuwing? Of wil je een specifiek thema in de gaten houden, zoals werkdruk, mentoraat, studentbegeleiding, passend onderwijs, etc.?
  • Vervolgens stemmen we de aanpak af in een heldere planning

Werksessie 1

  • Tijdens deze sessie brengen we samen met jullie de exacte beoogde effecten van jullie doelgroepen in kaart.

Werksessie 2

  • Wij hebben een eerste versie van jullie borgingmonitor gemaakt. Tijdens deze sessie geven jullie feedback op dit concept. Waar nodig scherpen we het concept aan.
  • We leren jullie om zelf met het borgingmonitor te werken. Zo leer je hoe je zorgt voor dat de de monitor is bijgewerkt en hoe je een waardesessie begeleid. Waardesessies zijn periodieke sessies waarin je o.b.v. een specifieke methodiek i.c.m. jullie monitor terugkijkt op vorderingen, waardeert wat goed gaat en vervolgstappen formuleert. Dit alles in minder tijd dan je gewend was.
Duur
  • Intake
  • Twee bijeenkomsten (2 uur per bijeenkomst)
Locatie

De bijeenkomsten zijn zowel in-school (op locatie) als online mogelijk.

Ervaringen

“Ik vind dit echt een heel heldere manier om in de gaten houden of wat we doen wel zin heeft. Of onze studenten écht iets merken van al onze inspanningen.”

Leidinggevende

in het MBO

“Wij zijn in het onderwijs zo enorm gewend om vooral veel te doen. En slechts heel af en toe stil te staan en te reflecteren. Dat vinden we ook spannend.

Deze tool helpt onze teams om dit beter te doen op een bovendien positieve, waarderende manier.”

Ondersteuner

in het MBO

Details

voor leidinggevenden, ondersteuners, docenten

PO, SO, VO, MBO, HBO

in overleg

in-school of online

Informatie of advies nodig?

We helpen je graag. Klik op deze buttons en ontvang direct hulp.