Follow-up borgingsessies

kort. krachtig. met elkaar .

  • Je wil toch weten of jullie nieuwe aanpak écht het beoogde effect heeft op je doelgroep?
  • Je wil toch zuinig met jullie energie omgaan en vooral doen wat werkt?
  • En…je wil bovendien ook minder tijd kwijt zijn met overleggen en rapporteren?

In het kort

Wist je wat er speelde? Hebben jullie toen plannen gemaakt en zijn inmiddels een deel van de acties uitgevoerd? Met de borgingmonitor van Mens in Onderwijs houdt je eenvoudig in de gaten wat het échte effect is op je doelgroep. Kom zo los van aannames en veronderstellingen.

Bijvoorbeeld, in welke mate ervaren jullie leerlingen nu écht dat ze meer aan het woord zijn tijdens mentorgesprekken n.a.v. de trainingen die jullie hebben gevolgd? Of; op welk vlak ervaren je collega’s nu minder werkdruk n.a.v. de nieuwe aanpak? Wat moeten we dus blijven doen? Waar is nog winst te halen?

Dit zorgt ervoor dat jullie bewuster met jullie energie omgaan. Een uur kun je namelijk maar 1 keer uitgeven. Spendeer het vooral aan wat effect heeft.

Bovendien maakt het op termijn jullie groei zichtbaar en vergemakkelijkt het de uitwisseling van kennis tussen onderwijsteams. Kortom; minder stress, meer focus, rust en energie.

Beoogde resultaten

  • Jullie beschikken over jullie eigen borgingmonitor op maat
  • Als team zijn jullie gerichter bezig met effect van jullie handelingen
  • Jullie nemen beter onderbouwde beslissingen
  • Jullie zijn in staat om zelf met de borgingmonitor te werken
  • Jullie ronden met minder moeite de CHECK-fase van jullie PDCA-cyclus af
  • Jullie gaan zuiniger om met elkaars tijd

Voor wie

  • Leidinggevenden, ondersteuners en docenten in het PO, SO, VO, MBO, HBO
  • Je hebt geen specifieke voorkennis nodig

Kenmerken

Hoe gaan we te werk?

Intake:

  • We overleggen kort met elkaar wat jullie behoeften en wensen zijn: Welke voortgang willen jullie precies volgen? Zijn het de effecten van een bepaald project of vernieuwing? Of wil je een specifiek thema in de gaten houden, zoals werkdruk, mentoraat, studentbegeleiding, passend onderwijs, etc.?
  • Vervolgens stemmen we de aanpak af in een heldere planning

Werksessie 1

  • Tijdens deze sessie brengen we samen met jullie de exacte beoogde effecten van jullie doelgroepen in kaart.

Werksessie 2

  • Wij hebben een eerste versie van jullie borgingmonitor gemaakt. Tijdens deze sessie geven jullie feedback op dit concept. Waar nodig scherpen we het concept aan.
  • We leren jullie om zelf met het borgingmonitor te werken. Zo leer je hoe je zorgt voor dat de de monitor is bijgewerkt en hoe je een waardesessie begeleid. Waardesessies zijn periodieke sessies waarin je o.b.v. een specifieke methodiek i.c.m. jullie monitor terugkijkt op vorderingen, waardeert wat goed gaat en vervolgstappen formuleert. Dit alles in minder tijd dan je gewend was.
Duur
  • 2 uur per sessie
Locatie

De bijeenkomsten zijn zowel in-school (op locatie) als online mogelijk.

Ervaringen

“Ik vind dit echt een heel heldere manier om in de gaten houden of wat we doen wel zin heeft. Of onze studenten écht iets merken van al onze inspanningen.”

Leidinggevende

in het MBO

“Wij zijn in het onderwijs zo enorm gewend om vooral veel te doen. En slechts heel af en toe stil te staan en te reflecteren. Dat vinden we ook spannend.

Deze tool helpt onze teams om dit beter te doen op een bovendien positieve, waarderende manier.”

Ondersteuner

in het MBO

Details

voor leidinggevenden, ondersteuners, docenten

PO, SO, VO, MBO, HBO

werksessie van 2 uur

in-school of online

Informatie of advies nodig?

We helpen je graag. Klik op deze buttons en ontvang direct hulp.